Wednesday, September 30, 2009

Segalanya perihal Raya

Diam tak diam dah dekat sebulan aku tak mengupdate blog kesayanganku ini. Adakah aku dah berubah hati, beralih arah tah kemana2 atau pun zaman malas dah melanda???yelah dulu aku ada gak blog sampai password pun dah lupa....tapi situasi sekarang berbeza, aku masih aktip dan semangat utk menulis blog menyala2 cumanya masa je yg mencemburui aku...bz manjang...nak2 masa bln posa tu kan...ni dah agak lapang sikit tp masih bz...alhamdulillah masih bz sebab kalau bz masih ada job la aku ni kan...anyway..nak cerita sikit la pasal raya baru2 ni..x banyak sikit je...kesahnya kami beraya kat Aloq Staq thn ni..tp malangnya baju raya utk diriku tak dak..aduuuuuhhhh..mcm budak2 kan??...tapi one thing about myself kalau x dapat baju baru tu rasa mcm feel beraya tu kureng la...kureng meriah...tp makan tetap la makan kanna..masak tetap la masak jugak....org mesti tanya nape buat persiapan last minute..owh itu mmg tabiat semulajadi akak..dapat suami pun 2x5 jugak...dah cari kat Shah Alam ni, jumpa tapi harganya la pulak mak kau!!!kow2 punya rega..tak pa relaks, nak balik cari kat Aloq Staq la pulak, tapi sudahnya malam raya kami (me, husband n Sophie) terpaksa bertenggek kat Stesyen Minyak, pasal motor yg kami naik tu tayar pancit (kenkonon nak elak jem la ni) Sophie tu interfrem dlm citer ni, sepatutnya dia kat rumah Abah Long dia, tp nangis nak balik, nak Mummy..terpaksala kitorg p ambik dia dulu b4 cari baju raya.

Nasib baik la kuah lodeh, kuah mee rebus, ketupat daun palas dan rendang dah siap masak, lega sikit. Hmm..tu lah menu raya kitorang.
My adik ipar suruh masak lontong; so lontong kami order dari Pakcik belah my husband ni; kuah lodeh i masak le sendiri together ngan sambal sotong. Pastu Abah Long budak2 ni (my taiko) nak makan mee rebus, kuah dia adik ipaq saya yg masak- Ina (tokey Tapai Langkawi), special menu of the day- tapai pulut; 3kg pulut adik ipaq aku buat..sudahnya pagi raya tu jugak lenyap....mana ada org kat Aloq Staq beraya makan tapai kan..hah rumah aku ni je la yg ada...so, mmg special.
Ina, thn depan up jadi 5kg pulak no... ***Tapai Pulut*** ****Lontong- order dari Meru, Kuah Lodeh masak sendiri**** ****Ketupat Pulut daun palas & Rendang Minang- these 2 dishes mak la yg masak tapi ketupat tu, kalau tgk balutan yg tak cun tu semestinya anak dia la yg balut..punyala amateur...raya kali ni paling buruk aku balut (tapi mmg semedang buruk pun..almaklumla sethn sekali baru nak praktis)****

4 comments:

Abby said...

LAPAQQQ!!!

che zaid said...

Hi Vincent,
Thx for your compliment. Sure, I will visit yours and do the necessary. Njoy!!!

ina said...

ishh..tapai.sedapnya.dah lama tak buat.bleh oder raya taun depan tak?

che zaid said...

Ina, kalau mau order boleh...nnt aku bagitau adik ipaq aku no..dia mmg kat Aloq Staq..nak makan bebila pun buleh order..hang call aku nnt aku habaq kat dia..bab rega nnt aku tanya dia...nama adik ipaq aku pun Ina jugak...or utk elak konfius pangge ja dia Faiz...