Monday, February 23, 2009

Masak Lemak Daun Belinjo

Sebelum kahwin dgn my husband ni, takpernah tau pun macam mana rupa daun belinjo and tak tau pulak daunnya tu org masak dan makan. Emping belinjo aku tau la which I like, ada rasa pahit2 sikit kan. Lepas kahwin dgn my husband first time nampak daun ni bila ada sorang nenek kat sebelah rumah my inlaws bagi kat mak mertua aku- nenek tu pun dah arwah dah thn lepas...Masa tu anak aku yg first tu pun kecik lagi. Its just that sampai la aku tak boleh nak ingat macam mana org jawa pronounce daun ni...ishh tak boleh nak recall le...anyway kita guna bahasa standard je la ye..Beli kat pasar last weekend memang dah berminggu teringin nak masak..daun ni sedap buat masak lemak, anyway itu je pun masakannya yg penah aku rasa..tak tau la kot ada org buat sambal ke apa ke...Apa2 pun rasanya ok je la..tak dak rasa pahit pun..cara nak memasak seperti masak lemak putih lain jugak, but i add on some carrots n udang...Sophie memang suka carrot so instead makan nasik dia makan carrot saja...
Rasa2nya semua org dah tau nak masak ni kan, so tak payah letak resepi la no..Ala2 biasa2 je pun

No comments: