Wednesday, March 3, 2010

Fresh Strawberry Muffin

Hasil kutipan strawberries masa kat Cameron, Mummy buat muffin pagi ni, lagipun tak payah hantar Ifah p sekolah coz abah ada.Resepi adopted from "The Muffin Collection" book satu daripada puluhan buku2 resepi yg dalam simpanan Mummy. Ini first time Mummy buat muffin from scratch dan Alhamdulillah rasanya tidak mengecewakan. Buat sesiapa yg tak suka manis, pls try this recipe.

Bahan2 A:
150gm fresh strawberries- diced
280g tpg gandum***
1sdb baking powder***
1/8sdt garam***
115g gula
Bahan2 bertanda*** di ayak.
Masukkan semua bahan2 A ke dalam mangkuk adunan, ratakan.

Bahan2 B:
2 biji telur ayam
250g whipping cream
6sdb minyak jagung
1sdt vanilla essence
Masukkan semua bahan2 B dalam bekas satu lagi dan whisked lightly.

Ambil mangkuk adunan yg berisi bahan2 A kemudian buat lubang kat tengah2, then tuang bahan2 B yg telah di kacau tadi. Sebatikan adunan, PLEASE DO NOT OVERMIX nnt x jadi muffin pulak. Cukup pakai sudu atau sudip kayu je..dah sebati scoop kan adunan ke dalam muffin cup 1/2 atau 3/4 penuh. Then bakar dlm oven yg telah dipanaskan selama 25minit pada suhu 175deg C.
Cubalah!!!!!

3 comments:

ADELINA said...

Hang nih masak apa pun menjadi zaida.. how I wish aku macam hang tapi tahlah.. aku pegang apa pun kat dalam dapur tuh tak menjadi.. masuk jer dapur aku jadi mati kutu.. plan nak masak tapi end up tak jugak berasap dapur.. tahlah.. satu kepayahan untuk aku bekerja di dapur.. how I wish I could change the attitude and be more friendly to my dearest kuali n periuk.. hang ada advice?? anyway nampak so yummy and tempting muffin strawberry hang..

che zaid said...

adel...tq..tq..tp bak kata jet kalau kita masak with love and passion maka menjadilah kita punya masakan...aku pun ikut resepi ja adel..jgn paksa diri just let it flow. first sekali hg try buat yg simple2 je..bila jadi lama2 syok la....have a nice journey....take care

ADELINA said...

aku nih geram jer tengok muffin hang.. lama sangat dah aku tak makan muffin.. hang nih cepat2lah buat entry baru so that muffin dah turun kebawah.. ini asal bukak ajer nampak muffin.. aku tertekanlah macam nih...