Tuesday, August 10, 2010

Ole2 dari Aloq Staq

Hari Ahad baru ni adik mai dari Kedah sebab dia ada kursus kat KL. So, kirim la kat dia rempah nasi daging and ikan haruan kering nak buat stok utk bulan puasa. Adik aku ni- aku panggil dia Daiyo...budak ni kalau suruh beli barang mmg selalu hentam yg banyak skali...
Sekali dia p tempah kat mana tah ikan haruan tu sampai 1/2 kg...aiyok!!!!
Supposed Ahad malam tu dia datang, kesian anak2 aku nak jumpa Alang dia..Alang dia cakap x larat nak datang rumah kitorang. Sudahnya aku suruh dia p jumpa husbandku kat ofis. Ni la ole2 yg dia bawak tu;
Ikan haruan kering ni sangat2 bersih...dah tu bila goreng perghhh ranggupnya..tak masin sgt dan boleh ratah macam tu je...sedap sungguh!!!!..sila goreng dgn cili padi and bawang besar ye...ini kalau makan dgn pulut dan kelapa parut..cicah pulak ngan sambal belacan and minum dgn kopi hitam Koww!!! pergh mmg tak henggat dah habih pulut seperiuk...nak2 time hujan lebat tu kan..pas2 semua zass tdoq...wahhh bangun pas2 tgk bdn semua ngelebeh...tapi igt pulut ni bagus tau kalau makan kulit, jadi licin..tak percaya try la...tapi lepas mkn jgnla p tidoq lak..buat la keja berat sebab pulut ni kan ke high carbo.

Then, ikan puyu pekasam..wa gerenti ni bukan dari Pekan Rabu punya nih..ni mesti order kat org kampung mana2 yg buat nih...sebab nampak ikan ni fresh sangat...and pekasam dia pun tak bau teruk sgt...hmmm...tambah selera time bln posa ni tau...ni pun kalau goreng dgn cili padi n bawang sedap...pas2 perah lak limau kasturi..hmmm yummy!!!!2 thumbs up but my husband and kids tak suka sebab bau dia tu..bagi aku bau tu yg buka selera tu!! nak2 pulak ikan puyu, my faveret kalau ikan puyu basah lagi best..goreng atau buat asam pedas rebus style arwah tok...letak pulak keledek..adoihh..kecoq!!!Ikan pekasam ni aku tak order, di beli atas initiative dia sendiri la kot nih...tak pun atas idea adik iparku or ibuku sendiri...
Yang ni rempah nasi daging. Kalau kat Kedah esp kat belah ramai org Pattani nasi daging ni selalu di hidangkan time kenduri kawin, time ada keramaian lah...So simple yet sooo delicious. Selalu kalau balik Aloq Staq aku just beli kat Pekan Rabu ja yg dah siap pek satu pek lebih kurang RM4 rasanya. Daging di masak sekali dgn nasik then daging tu di hiris makan dgn Air asam, kalau air asam campur kerisik lagi best, then kawan dgn dalca and acar timun dgn nanas...mmg sedap sangat..kalau x de dalca tu pun dh sedap dah..
Tapi rempah kat gambar tu adik saya beli kat kampung, agaknya mak kot yg order dgn Pak Long, Pak Long saya ni mmg pakar buat nasik daging..huih sepeket macam gambar di atas tu boleh tahan 2 thn kot kalau dgn family saya yg kecik nih...kalau guna utk masak time open house lepas raya nanti pun tak luak lagi gamaknya...Anyway rempah ni mmg la harum...nanti I'll update cemana rupanya nasi daging ni ye...kalau compare dgn rempah yg commercial punya rempah ni akan bagi nasik tu kaler gelap sikit, tapi kalau guna rempah commercial warna nasik agak kemerahan sikit. Itu je la bezanya...

No comments: