Friday, August 20, 2010

Udang Goreng Beroat

Sahur pagi tadi badan rasa tak sihat..pesan kat my hubby malam tadi in case Mummy tak bangun tlg goreng udang..tapi mcm tak harap je la dia nak bangun on time kan...(mmg punnnnnn pukul 5.15 baru dia bangun tu pun sebab aku dah kejut)

So, aku tidur pun ala2 ayam la...sat2 jaga..last2 turun tido kat bawah, lagi 5 min nak pukul 5 aku terkejut terus bangun masak. Nasik dah panaskan dah, cuma nak goreng udang jek.... dah berapa hari dah plan nak goreng udang dgn oat nih... tengok resepi kat dapur CMG. mintak izin ye..tapi rasanya udang ni kalau perap bebahannya lama sikit gerenti lagi sedap and juicy, ni aku buat lagi 5 minit nak makan..so rasa kurang menangkap la tapi Ifah asyik ratah ja udang ni..nasik dia tak makan pun...sedap tu sedap la tapi kalau nak umphhh lg better perap. Bahan2 sangat simple. Tak de sukatan2 main taram pun boleh jadi......

Meh tgk bebahannya:

Udang (kupas kulit tapi biarkan bhgn ekornya saja)
Garam
Serbuk lada hitam
Sedikit Lea & Perrins (optional- saya rasa kalau nak lebih berperisa baik letak)
Tpg beras
1 bj telur (pukul sedikit)
Oat secukupnya

1. Perap udang dgn garam dan serbuk lada serta L&P.
2. Lumur dgn tpg beras dan celup dalam telur, kemudian salut dgn oat.
3. Goreng dlm minyak yg panas hingga kekuningan.
4. Siap utk di hidang dgn sos cili thai...makanlah panas2. Yummy!!!

No comments: