Thursday, September 23, 2010

BROWNIE GERT



Morning everyone!!!! ingat dak 2 hari lepas saya habaq nak meroti...alih2 mood swing...malaih...la pulak tp dlm hati ni beriya2 nk baking..lepas sehari ke sehari..agak2 my " little bakery" pun dah clear sket, baru la mai aura nak baking balik. Itu pun kalau ikutkan bisikan si Syaitan durjana tu..aku x baking jugak sebab ye lah nak bangun subuh2 sepie mengadun tpg haih..hanya kecekalan hati saja yg dapat menangkis niat jahat bisikan durjana itu.........

Pagi ni bangun tido pukul 4.30pg..dalam sejuk2 tu nak la tido balik tapi tetiba dengar Kakak Ifah mengigau...
"Mummy...kakak nak bawak bekal tau kek yg Mummy buat tu"
Alamak siap mengigau la budak ni....coz mlm td saya ada bagitau dia
"esok kakak bawak je la brownie, Mummy x tau la nak masak apa lagi..."
So, nak tak nak terus aku bangun...iron baju sekolah and baju keja...then turun bawah utk siapkan brownie..since buat brownie ni simple aku x la terkocoh2 sangat.

Resipi ambik dr myresipi.com; sumbangan kak Jun. Sangat2 sinfully delicious. Moist and yummy!!!! tapi saya modified sket la topping tu, I used my recipe. Tapi mmg la ketagih nak makan lagi dan lagi........Pagi tadi saya buat 2 adunan sekaligus, sebab budak2 ni mmg penggemar kek coklat dan sewaktu dgnnya, even Fofhie pun bwk bekal p nurseryi dia td.

BROWNIE GERT

1/2 cwn butter
1 cwn gula
2 bj telur
1 sdt esen vanilla- saya x letak pun
1sdt instant coffee- saya pakai NESCAFE
1/2 cwn serbuk koko
1/2 cwn tpg gandum
1/4 sdt garam
1/4sdt baking powder
1 cwn coklat cip- saya pakai 1/2 peket dr 250gm
1/2 cwn walnut cincang- saya pakai a handfull of hazelnut and half-full of almond flakes

Bhn utk topping:
4sdb butter- saya pakai 5sdb
3sdb serbuk koko- saya pakai 6sdb
3/4 cwn gula icing- saya pakai lebih kurang 3/4 tin susu pekat
1sdb madu- OMITTED
1sdb air suam- pakai air biasa saja

Cara2:
1. Cairkan butter, then tutup api masukkan gula, telur dan esen vanilla.
2. Masukkan semua bahan2 lain, kacau rata, tapi jgn overmix..sebab nanti kalau terlebih kacau dia jd mcm kek la pulak kan...masukkan dlm loyang bergris.
3. Bakar pada suhu 170- 180 depends on oven selama 25- 30 min, Saya baked for 25min saja.
4. Untuk topping saya cairkan butter and mix semua bahan2 yg saya pakai hingga agak pekat/ pekat..then tuang atas brownie yg dah masak.


No comments: