Tuesday, October 12, 2010

myEdible Garden- part 1

Sejak duduk rumah 'atas tanah' ni kan..dan walaupun tanah yg ada mmg luas lagi la kangkang si kera tu kalau nak di comparekan dgn available tanah yg ada kat laman depan dan backyard, aku berkobar2 nak bercucuk tanam..tinggal lagi sekarang ni sarat sangat dah untuk nak bertinggung kalau trim rumput or membelek pokok..kalau buat pun tak puas sebab kene duduk atas stool atau pun cuma dapat buang ulat bulu yg suka sgt makan dedaunan yg menghijau tu.

Sebabkan tanah sikit lah jugak, aku decided nak buat edible garden; tanam pokok yg boleh di makan selain di jadikan landscape yg menarik; agreed by Mr Hubby. Berinspirasikan landscape yg MARDI Cameron Highlands buat masa p bercuti kat sana hari tu, aku pun berkobar2 la nak membuatnya..tinggal lagi kat MARDI tu edible garden dia mmg cun sgt sebab they all ada tukang kebun yg bertauliah dan banyak la sayur2an yg sesuai kt tanah tinggi yg depa boleh tanam.
Our collection tak berapa banyak lagi..tunggulah lepas bersalin nanti..hmmm mcm2 nak buat nih.

Anyway, anyhow, masa baru masuk rumah ni dulu, aku ada beli beberapa peket biji benih, tp yg di tanam cuma cili saja..tu pun x igt la cili merah ke cili padi. Kata org susah nak bg cili ni hidup..hmmm agak2 la tangan aku ni serasi dak ngan cili nih....meh tgk pic di bawah.......
Alhamdulillah dah keluar bunga, ni je la sekuntum yg lain masih putik lagi, still malu nak jengoi..tak pa take ur time...hopefully buah la banyak2 no..

Pas2 lepas arwah rabbit 2 ekor dulu tu menguyah habis akunyer pokok limau kasturi kat belakang, aku beli lagi sepokok dr Nursery kt Sg. Buloh. Ngelat sikit, aku ambik yg dh ada buah sebijik, then dh nak masuk 3 minggu baru aku ada feel nak transfer ke tanah, jadinya minggu lepas aku berjaya snap gambar seperti di bawah ini:Wah banyaknya bunga.......pagi tadi sebelum masuk keta, putik2 bunga tu dah pun jadi buah..next time will updates the status ye..excited!!!! syok giler..maklumla first time menanam..excited le bila dah menjadi kan...So pepagi tadi before hantar my hubby p kerja, aku singgah kat kedai hardware beli benih2 sayur pulak...hmmm tgh pikir where to tanam either belakang or depan. Kalau tanam kat depan rumah ni ada la org yg rajin menyiramnya kan...kalau kat belakang tu mcm malas la sikit...tapi tgklah bila nak menanamnya.

Sebelah limau kasturi aku tanam limau purut, beli di nursery yg sama ngan limau kasturi waktu tu hujan lebat. Yg sedihnya pasal pokok limau ni kan, kucing2 my jiran sokmo la menyahtinjakan kat pokok ni..risau aku takut mati, tapi since dapat petua dr my fren utk perah limau or lemon kat hasil nyah tinjaan binatang tu, depa dah x mai lagi dah...selamatla dari menyedut bau2an yg x selera nak bau tu dan lalat pun tak penuh lagi kat sekeliling pokok tu. Masa foto ni di ambik, dia tgh keluar pucuk baru, tapi pagi td pucuk baru tu nampaknya dah jadi daun yg besar dan ada pucuk2 baru lagi yg akan keluar...hmm kalau terus subur dapat la selalu makan tomyam atau paprik..hahhahaha.
Yang bawah ni pulak hasil pemberian my fren, pokok longan. Masa dia bagi tu adala sekaki tinggi dia...now dah tinggi Ifah dah..Alhamdulillah, hopefully berjaya jugakla dia berbuah..yang ini kalau berbuah mmg excited sesangat sebab its one of our favourite fruit. Thank you Fira.

1 comment:

Anonymous said...

kuat lagi hang menanam che zaid. tgh2 sarat pun boleh tanam. aku pun dah lama tak tanam2..rmh tak dak tanah