Monday, November 15, 2010

My Lovely Rose Plant

Last weekend sangat2 teruja hati ini...dah lama aku x keluar membelek my garden yg sekangkang anak kera tu...memula tu x perasan, then tgk ehh ada tunas la...memandangkan aku ni x berpengalaman menanam pokok bunga yg menjadi (selalu kalau pokok bunga mak tu aku main bantai siram jek..x kuasa nak membelek kan..pas2 selama ni dok umah bangsa apartment ja pun, tanam pokok orkid yg tahan lasak pun boleh nak mampus- nasib baik mak aku selamatkan dgn bawak balik kampung), aku pun tanya la my suami..."Bah, ini tunas pokok ros ni ka?"
Kata suamiku, pokok ros ada tunas ke? Bukan dia tumbuh kot daun..ini pokok ni lah(sambil menunjuk ke arah pokok Bird Of Paradise)
"Mesti la ada tunas, pokok apa yg x bertunas"...haih dalam hati dok kata..hmm aku tanya silap org la nih...
Tak pa aku tunggu lagi sampai Ahad, finally, daun dia dah terbukak sikit...dan sukanya aku bukan kepalang ternyata mmg confirm tunas pokok ros nih.....yipppiiiiiii..tapi malangnya satu pokok lagi (yg bunganya kaler merah tu x dapat di selamatkan) aku rasa aku tau sebabnya; masa aku memula tanam dia dulu kat tanah, aku belum beli baja yg mmg khas utk pokok dan bunga ros, so bila aku potong bunganya aku tak sembur baja utk btg tu, sudahnya main branch dia mati sebelum aku sempat treated pokok tu, so, menjadi korbanlah whilst yg bertunas ni bunga dia kaler pink and I really follow apa yg aku baca kat internet and mmg beli baja2 khas utk tanah and utk yg di sembur kat branches dia..so kalau lah menjadi lepas ni i really excited, makna kata bolehla nak menambah koleksi kanna....
Lepas ni aku berdoa semoga pokok ros ni berjaya mengeluarkan kuntuman bunga pulaknya..aminnnnnnnn

4 comments:

MariaFaizal said...

Kak Kimi suka the softness of the plants pictures. Really beautifully captured.Teringin nak Che Zaid pakai DSLR apa? :D

Masa kak Kimi budak2 dulu ada cuba tanam pokok rose jugak and i have a dedicated square for roses only (yellow,pink & red).My granny pesan jgn dok pegang tunas/pucuk muda as petua..he he he.Not sure if it's gonna work.

Salam Aidiladha to you & yours.

MariaFaizal said...

ralat : Teringin nak tau Che Zaid pakai DSLR model apa?

:)

che zaid said...

ya ka kak kimie..alamak super excited coz 2st time dia bertunas..anyway the tunas has grown taller n taller and dah byk pucuk2 baru..siap pesan my husband supaya x lupa membaja nya every week masa saya balik kpg nnt...anyway my camera NIKON D5000...lama punya version....still x pandai nak ambik gamabq kak Kimie..no time utk google n belajar..tu dia alasan..

ROUGH.ROSA said...

Che Zaid,

Terjumpa blog Che Zaid ngan gambar ros bertunas tuh.

Harap2nya ros tu makin membesar dan dah berbunga sekarang.

Saya ni pun minat sesangat ngan bunga nie dan selalu bantu rakan2 bela ros ni. Sila2 lah ke blog saya, disitu saya tulis banyak pasal jaga ros.. blh juga bertanya kalau ada soklan..t'kasih...