Wednesday, February 22, 2012

Nasi Lemak Hijau


Salam Semua,

Hari ni baru dapat masuk entry yg dah dekat seminggu nih. Last Saturday, saya nak gi outing dgn kawan2. Jadinya saya masak la nasi lemak ni siap2 supaya anak2 dan suami ada lah benda buat isi perut sepanjang mak dan isteri yg sorang nih tak de kat rumah kan...Malamnya dah dok kelebek buku2 resepi dah...alih nak lah try resepi Chef Hanieliza nih dari buku masakan beliau Sedapnya Memasak Nasi.....Actually style memasak nasi lemak ni sama saja dgn nasi lemak yg u all semua tau, cuma tang airnya tu ganti dgn jus daun pandan tapi santan masih juga di pakai ye..kalau tak namanya bukan nasi lemak lah..

Harap maaf saya tak bawak buku tu utk salin bulat2 resepinya tapi kalau u all nak buat macam saya cakap tadi blend je daun pandan dan ambil jusnya then masukkan dlm nasik. Disamping tu masukkanlah halia dan bawang merah, garam secukup rasa dan santan. Saya suka letak Halba dalam nasi lemak sebab bau nasi akan jadi lebih harum tapi malangnya hari tu tak de stok pulak kat rumah.

Memandangkan stok lauk pauk pun nan ado saya buat la telur dadar dan ayam goreng yg instant punya..goreng ikan bilis dan buat sambal tumis.....hmmm bolehla isi perut..eh jangan lupa tau cuba buat nasi ni..semoga colourful la sikitkan hari2 anda!!!!!!


No comments: