Friday, May 10, 2013

Kek Pandan Chiffon



Sape suke chiffon cake angkat tangan masing2....emmm saya suka sangat kek ni...resepi ni dari chef Wendy Kor. Sangat2 gebu...seingat saya, saya kenal chiffon cake ni sejak sek rendah lagi tahun 80an masa tu...yg saya ingat masa tu mak sedara saya balik untuk cuti semester masa dia kat Uni...mak sedara saya dah macam kakak saya sebab abah yg jaga adiknya tu sejak dia berumur 6 tahun lagi di sebabkan kesulitan hidup masa di kampung. So, kami mmg sangat rapat. Pandan chiffon ni lah kek yg seingat saya dia try untuk buat kat rumah..macam2 petua dia bagitau kat mak saya...agaknya masa tu kat KL kek ni tgh top kot...entahle...

Yang saya ingat antara petua yg dia cakap kat mak saya...putih telur tu kena pukul sampai tuang pun tak terbalik...sekarang saya tau...untuk kek2 gebu macam chiffon ni...petuanya putih telur tu kena pukul sampai stiff peak...kemudian dia cakap nak sedap pakai santan..jangan guna air..so petua ni saya ingat sampai sekarang...alhamdulillah...so far chiffon cake tak pernah menghampakan saya...the recipe is plain easy...kat pasaraya besar pun berlambak jual kan..tapi ingatlah..produk homebake compared to mass market's product mmg tak sama....dari segi kesegaran, texture, bahan2nya dan pembuatannya adalah dgn penuh kasih sayang..yep saya juga berniaga kek, cookies dan sebagainya..tapi saya pegang kata2 mak saya..kalau nak buat jual kena buat mcm nak makan sendiri...so, kalau masa buat kek tu hati saya tengah bebal..saya tak akan buat sbb hasilnya nanti sangat kurang memuaskan...dan saya rela bagi free je hasil buatan saya tu atau buang ke tong sampah....Alhamdulillah penerimaan pelanggan saya sgt memuaskan hati....

Eh bebel panjang sangat la kan...jom kita tgk resepi...kalau agak malas apa lagi cuma klik di SINI untuk tempahan..hehhehe

Bahan2:

A:
4 biji kuning telur
100g gula caster
150g tepung kek
1sdb susu tepung
1sdt baking powder
1/2sdt garam
1/2 sdt pandan emulco (saya guna cap koe poe koe poe)
100ml santan (saya guna santan kotak; so ratio saya 70ml santan: 30ml air)
70ml minyak jagung

B:
4 biji putih telur
80g gula caster
1/4sdt cream of tartar (optional)- saya tak letak

Cara2:
1. Putar putih telur hingga berbuih kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul hingga soft peak...kalau guna cream of tartar masukkannya dan putar lagi sampai telur putih tu bertanduk (di panggil stiff peak) masa ni kalau terbalikkan bowl putih telur tu tetap tak tumpah. Ketepikan.

Fungsi cream of tartar tu utk memantapkan putih telur tu, saya tak guna tapi kena pastikan telur tu fresh- yg mana putih dan kuning telur senang di asingkan, dan bekas untuk pukul putih telur tu mestilah bebas gris dan tiada langsung walau setitik pun kuning telur bercampur dgnnya sebab ini akan menjejaskan putih telur tu...

2) Masukkan semua bahan A kecuali minyak dan putar hingga sebati kemudian barulah masukkan minyak...then ambil 1/3 bhgn putih telur tadi dan kaup balikkan dgn menggunakan spatula hingga sebati then masukkan balance putih telur tadi...kaup balikkan adunan hingga rata.

3) masukkan adunan ke dalam acuan chiffon yg telah di griskan sedikit (jgn terlampau ye) kemudian bakar dalam oven yg dah di panaskan pada suhu 180deg C selama 1/2 jam...

4) Bila dah masak terbalikkan acuan kek tu di atas redai dan biarkan sejuk seketika sebelum mengeluarkan kek untuk mengelakkan kek mendap.

****Selamat mencuba





2 comments:

Kniedaz said...

gebunya....

che zaid said...

kniedaz...jgn lupa try..resepi dh bg tu