Sunday, October 20, 2013

Choc Raisin Bun

Salam semua...dah lama saya tak masukkan resepi2 baru yg kononnya Foodie Blog ni kan...hehhehe..minggu ni saya free sangat..pagi2 Sabtu ni seperti biaso kitorg breakfast kat kedailah..pekena roti canai dgn nasik lemak dgn teh tarik sekali wahh kenyangnya sampai petang..So, masak utk lunch lambat la sikit. Sebelum prepare utk lunch saya berangan nak buat roti. Gian nak meroti pulak..so kali ni nak cuba2 buat sweet bun dari buku resepi Home Bread yg dah bertahun beli. Dulu pernah try buat tapi uli pakai tangan jek..tapi gagal sebab texturenya terlalu lembik..masa tu mula la nak salahkan resepikan..sebenornye teknik x betul dan mmg rasanya resepi dalam buku ni tak sesuai uli dgn tangan kot...So since saya dah ada mixer yg besar (industrial type) apa lagi mmg beriya la nak buat.

Dengan tak membuang masa lagi ku taram 2 adunan sekaligus...hmmm tak hagak2 kan...mai x jadi naya ja...tapi kita kena confident...lagipun sejak duduk rumah dekat2 dgn ipar duai ni..bila nak masak mmg kena double up...solehla bagi diorang rasa sorang sikit dan dptkan feedback..

Jomm toksah nak lengah2 masa lagi..meh tgk apa resepi utk Choc Raisin Bun ni... Roti macam ni mmg favourite kitorg sefamily..Dulu masa malas buat pun everytime masuk bakeri saya suka beli sweet dinner rolls..sebab best buat cicah air milo ke, kopi o ke...sedar2 dah habih sebungkus..

eh jamu mata dulu dgn choc bun saya ni..


Resipi Choc Raisin Bun

Sumber: DIY Home Bread 

Bahan2:
300g High Protein Flour
5gm susu tepung
3gm bread improver
10gm serbuk koko
50gm gula
1/2 sdt garam
30gm telur 
180gm air sejuk + ais
7.5gm yis
1/2sdt choc emulco (saya guna compound choc Beryls yg telah di cairkan)

****** Campurkan semua..dan guna mixer uli sampai jadi doh...kemudian masukkan

15gm butter
15gm shortening
150gm raisin (saya cuma guna 50g- saya basuh dan perahkan airnya)

Uli sehingga doh menjadi elastik dan tak melekat di mangkuk adunan

Bila dah siap, tutup mangkuk adunan dan restkan selama 30minit.
Kemudian bahagikan dgn berat 40g setiap satu ketul doh. Rehatkan selama 10minit lagi.
Ambil acuan 8x8 inci..dan griskan sehingga rata dgn menggunakan shortening/ butter.

Doh yg seberat 40gm tadi di bulat2kan dan susun dalam acuan pembakar dgn berjarak. 



****Sebelum doh naik 2 kali ganda ****

Tutupkan acuan dan biarkan doh naik hingga penuh acuan tadi dan menjadi 2 kali ganda sizenya. Sila lihat gambar di bawah sebagai rujukan.



****Doh tadi semuanya dah merapat antara satu sama lain ****

Bila dah naik macam ni dah boleh bakar dalam oven yg dah di panaskan pada suhu 180 C selama 20 ~ 25 min, saya ada 4 acuan sebab saya buat 2 adunan, 2 acuan segi empat saya bakar selama 25min, dan acuan bulat saya bakar selama 23min, VERDICT: next time saya akan bakar 20min saja sebab luarnya agak garing..sebelum bakar sapu doh dgn bancuhan susu tepung dgn air



No comments: