Friday, March 13, 2009

Karipap Pusing

Malam tadi rajin sikit sebab dapat gentel karipap. Biasanya bila buat karipap tahap kerajinan melampau2 la ni otherwise takkan buat punya. My karipap will always be karipap pusing. Tak reti la nak buat yg jenis tak pusing sebab sejak azali lagi dok tengok mak buat karipap pusing tak pek den nak tukaq lagi dah. Resepi tak disertakan di sini sebab tak de sukatan la- semua main agak2 dari inti ke dohnya. Sorry tapi disertakan kat bawah ni cara2 nak dapatkan pusingan kat karipap tu...


1. Campurkan tepung gandum dgn margerin- I used Planta. Uli sampai boleh kepal dah cukup. Kepal adunan kepada beberapa bhgn. Lagi besar kepal besarla nanti karipapnya.

2. Buat satu adunan lagi tapi cuma masukkan tpg gandum dan air sejuk (ais) uli sehingga menjadi doh dan balutkan adunan tpg + margerin tadi.

3. Gelekkan bebola tadi hingga agak nipis dan gulungkan spt gambar 4.

5. Gelekkan dgn rolling pin sampai agak nipis.

6. Gulungkan sekali lagi kemudian potong kepada beberapa bahagian agak2 1/2cm setiap satu.

7.Setiap potongan digelekkan tapi AWAS jgn terlalu kuat menggelek nanti bila goreng corak pusaran tu boleh hilang. Masukkan inti yg diingini dan kelim.

8. Dah siap utk digoreng. Ketika menggoreng panaskan minyak, bila dah panas kecilkan api sebelum memasukkan karipap sebab kalau api terlalu besar ketika karipap dimasukkan, nanti kulitnya akan berbintil2 mcm katak puru...dah tak cun dah...lepas tu baru boleh di kuatkan api.

*Bahan utk inti ikut selera anda- ada yg suka keledek, kentang, black pepper tapi my version kentang + daging.

3 comments:

Abby said...

feveret aku ni karipap pusing..tambah hat ranggup2..huhu menci la hang ni zaid, serba boleh..aku rasa hang la yang paling brutal masa sekolah dolu2..awat hang jadi lagu ni?? tell me tell me NOW!!!

che zaid said...

Ya ampuuunnn..jgn marah..ni ada lagi aku bwk mai ofis..kalau hg ada maid kt rumah aku p htq la ni jugak, tp malangnya maid hg blom tiba..santap mata je la no..

che zaid said...

wei aku rasa aku ni tak sebrutal mafia tu..cuma masa form 5 ja nakai sket..buat kenang2an bila tua2..hehhehe..aku dulu pemalaih masuk dapoq diakui sendiri oleh mak aku. La ni dia pun naik heran dgn aku