Wednesday, March 2, 2011

First Harvest- cewahhhh

Bagai di kata, hari ni buat pertama kalinya cili yg kami tanam dpt di petik. Still hijau tapi tak pe sebab nak masukkan dlm kari ikan ja......gambar yg cun x sempat nak ambik kerna aku udah telat mau ke kantor....jadinya udah deh..malam ini aja ya...

Aku cuma petik 2 biji cili je pun...sebab nak masukkan dlm kari...
.tp gambo blurr...x sempat nak ejas2 lagi dah...kari ikan ni actually utk dinner malam ni, tp since ptg nnt nak p beli brg dapur takut terlambat balik, takut nnt cek jadi malas nak masak, so masak le awal2..balik nnt cuma panaskan je..sedap pun sedap kan...boleh jugak la buat bekal p ofis cicah dgn OAT LOAF yg aku buat semlm...sesapa nak try sila la rujuk resepi kat bawah...Roti ni agak kurang manis sebab aku pakai brown sugar, dan mengandungi oat..buat pagi semalam tapi hari ni baru masuk entri...bukan apa nak tgk lepas sehari adakah roti tu still lembut...jawapannya YA eventhough x letak dalam bekas bertutup (letak bawah tudung saji je) tapi masih lembu..jadi ringan2kan tangan..cuba2lah ya...

Bahan2:

400gm tpg roti
100g oat segera- di kisar kasar
2 sdt yis
50g gula- saya pakai brown sugar
1 bj telur
235ml air
50ml susu cair- saya pakai fresh milk
30gm margerin- saya pakai mentega
1/2 sdt garam
***saya tambah 2 sdb water roux (optional)

cara2:
1. Masukkan tpg, gula dan yis dan gaul rata, kemudian masukkan garam, buat lubang kat tgh2 masukkan susu cair, water roux, telur dan air sedikit demi sedikit (air ni saya tak pakai habis pun sebab saya guna water roux; terpulang pada masing2 la kalau dah jadi doh stop guna air tu sebab nnt aduna akan jd lembik kalau terlebih air). Uli sampai jadi doh kemudian masukkan marjerin dan uli sampai elastik dan x melekat di tangan.
2. Tutup doh dgn cling film selama 30min.
3. Kemudian tumbuk2 sampai keluar angin then bulat2kan kepada beberapa bhgn. Saya timbang setiap satu lebih kurang 200gm (dapat 5 ketul). Then tutup doh lagi selama 10 minit.
4. Uli lagi setiap ketul doh tadi kemudian roll kan dan gulung (kena tabur tepung sikit kalau tak doh tu akan melekat kt papan canai), dah siap gulung susun dalam acuan loaf bread. Buat sampai habih. Tutup acuan tu dan biarkan ia mengembang selama 45minit.
5. Bakar roti tu selama 30min (kalau 30 min dia x jadi kerak pun, macam dlm gambar) tapi kalau nak bagi geseng lagi (hitam sket) tambah la dlm 10 min lg ke..pada suhu 190C.

Sedap makan dgn kaya, jem atau pun cicah kari..pilihan yg sihat utk anda kurangkan kolestrol.

2 comments:

Unaizah said...

Bestnye ada garden! Blh tanam mcm-mcm. Akak jeles tau hihi!!! Akak dok apartment..tanam pokok pun ala kadar je. Bukan setakat rajin bercucuk tanam, pandai masak and baking lagi. Untung cik abang! Btw, akak follow zaida and add you to my bloglist ye.

che zaid said...

im not pandai..just like to do it..dah berzaman asyik dok apt..bila dapat tanah tu yg mcm jakun sikit tu kan..hahaha...my cik abang and kids semua bukan jenis gila2 makan...so kalau masak pun depa makan sekadarnya ja..thats why selalu buat lebih utk bagi org makan..budak2 ni pun kalau bagi org makan suka sangat walhal diri sendiri x makan pun..
ok will do....