Friday, February 10, 2012

Kuih Keria

Salam pagi Jumaat semua....for the first time in 2012 saya nak post recipe. Sekarang ni tengah ada mood nak buat kuih- muih tradisional. Pagi tadi saya dah siapkan Kuih Keria ni..saya teringin sangat nak makan dari last week lagi, tapi asyik dok menangguh saja..Luqman yang buat main dgn ubi2 tu..masa dok kutip balik masuk bakul ada a few yang dah tumbuh tunas..haih x mau la nak bukak FARMVILLE lagi kan..so gagah jugak la chek ni merebus ubi tu.....Alhamdulillah hajat tercapai. Org Kedah pangge "COQ KERIA"..coq keria ni kalau p beli kat kedai kadang2 dapat keras..dek kerana gula sira dia dan jugak sebab content ubi dlm adunan tu lebih rendah dari tepung, so bila makan liat dan overly manisss.. so utk elak kan sakit gigi, poket terbarai. yelah almaklumla sebijik kuih yg cinonet tu pun 4 kupang sebijik..jadi solusinya D-I- Y le... 



Bahan- bahan:

Ubi keledek- saya guna 5 ketul di rebus dan di lecek (saya prefer keledek kuning lebih lembut dan sedap)
Tepung gandum
Sedikit garam

Gula icing

Campurkan ke semuanya tapi ingat ratio tpg tu kurang dari ratio ubi ye..kalau tak liat nanti..dah boleh kepal jadi doh tu kira dah orait le tu...then buat bulat dan buat mcm donut tu..dah siap.

Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.Then tabur dgn gula icing. Saya pakai gula icing je sebab kalau sira air gula dia jadi terlalu manis dan nanti saya kopek gula tu buang jugak akhirnya..so tak nak membazir..pakai la gula icing..SEDAP!!!


No comments: