Tuesday, February 14, 2012

Kuih Ketayap

Hari ni genaplah 10 tahun saya dan suami bernikah..hmmm sedar tak sedar lama jugak kami bersama.hai macam2 la yg dah dirasa..tapi biasalah kan...semua org akan mengalaminya..itulah rencah kehidupan dimana sepasang manusia yg sangat2 asing pada mulanya ditemukan Allah, diijabkabul dan hidup sebumbung. Akal fikiran yg berbeza yang namun perlu berdiskusi utk merancang,execute dan akhirnya menghadapi results hasil perancangan yang dilakukan. In the middle of execution pasti ada perbalahan namun sikap toleransi,permuafakatan adalah penting untuk kerukunan rumah tangga. Perjalanan hidup kami masih jauh, di harapkan kami masih bersama hingga ke hujung nyawa bersama-sama membesar dan mendidik anak2 menjadi hamba Allah yg berjaya dunia dan akhirat. Amin...
Adeh..melalut la pulaknya..pagi ni saya cuma buat kuih ketayap as our breakfast. Sambil2 tu nak ajar kakak buat kuih...she loves helping me in the kitchen...so tadi adunan kuih ketayap ni kakak la yg blend. I did the dadar and suruh Kakak & Offie masukkan inti..depa suka kalau kena suruh bab2 masak ni..kalau tak bagi sorang lagi buat boleh bawak bergaduh berebut kerja..memang la budak2 ni kan..jom layan gambar dan resepi.



Resepi untuk dadar tu saya ambik dari mama_kastam_tioman kat Myresipi dan untuk inti pun diolah dari satu resepi dari Myresipi jugak tapi tak ingat nama. However untuk inti tu saja cuma ambik guideline saja..saya buat ikut instinct saya sendiri.

Untuk kulit/ dadar:

3cwn tpg gandum
1 bj telur
11/2 sdk garam
4 cwn air
1/2 cwn minyak masak
3 helai daun pandan (saya guna 10 helai daun pandan sbb daun pandan blkg rumah saya daunnya kecik2)
1 sdt perasa dan pewarna pandan cap kupu (ni saya tambah)

Cara2nya (ni style saya):
1. Blend daun pandan (airnya agak2, utk ambil jus pandan) dan tapis.
2.Masukkan semua bahan dlm blender, pastikan yg liquid di dahulukan. then last baru tpg. Untuk sukatan air, saya sukat dari jus pandan, kalau tak cukup 4 cawan barulah tambah air kosong.
3. Blend sehingga tiada ketul22 tpg, then ready untuk di dadar.
4. Untuk dapatkan dadar yg tidak terlalu nipis dan tebal utk non stick pan saya yg bersize 7" saya cuma guna 21/4 senduk kecil adunan saja.
5. Bila dah masak tak perlu terbalikkan...terus transfer ke piring, tambah inti dan gulung.

Untuk inti;
500gm gula melaka (boleh tukar gula merah, tapi saya suka gula melaka, sangat2 authentic)
2 cwn air
3sdb gula pasir
1 bj kelapa parut putih

***Masak gula dan air hingga larut. Boleh masukkan simpulan daun pandan utk keharumannya.
      Dan larut semua gula masukkan kelapa parut dan kacau hingga air kering tapi kelapa masih nampak 
      basah. Siap untuk di gunakan.



No comments: