Tuesday, July 3, 2012

Bergedel Daging Burger

Suatu hari tu saya jalan2 kat blog masak2, terjumpa something yg sangat mudah di buat...kenapa la selama ni tak terfikirkan pasal benda ni ek...kalau daging burger ni selain dari buat burger saya juga suka kalau buat PITA KEBAB. tapi dah lama tak masak kebab pun...bila p grocery shopping selalu beli daging burger ni utk standby kalau2 budak2 tu lapar dan tak de mende nak makan...
Pabila pertama kali nampak menu BERGEDEL DAGING BURGER..snapp!! dalam kepala otak dah terfikir akan kesedapannya..hmmm shud try sebab byk bahan2 ada kat rumah tu kan..

Ok..saya buat ni ikut cara saya, cara saya buat bergedel berdasarkan apa yg arwah mak mentua saya buat..saya dok peratikan la cara diorang masak...Mertua saya JAWA totok..so makanan pun of courseeee jawa la ye...

Arghh nak nangis bila mana saya publish post bahan2nya kosong..hangen aku aihh..

Ok bahan2nya..

6 keping daging burger di hiris dan di goreng agak garing dan di tumbuk ( saya suka banyak rasa daging thats why saya pakai 6 keping..anda boleh kurangkan kuantiti tapi kalau nak tambah daging makesure tambah kentangnye yer)

sebunjut kentang (dalam 7- 8 ketul kot) yg ni beli kat Giant yg dah siap dlm bunjut kaler kuning tu ( di hiris, di goreng dan di tumbuk

Bawang Goreng

sepokok daun bawang- di hiris

Lada sulah secukup rasa

1 bj telur di pukul sebentar

satukan semua bahan2 kecuali telur ke dalam mangkuk adunan, kepal2 kan mcm rupa bergedel dan celup dalam telur, pastu goreng dlm minyak panas...senang kan???

** Tak perlu letak garam sebab kita guna daging burger, dah ada rasa dah kan...

Bolehla di serve dgn sambal kicap; cara mudah membuatnya:

A bunch of cili padi
2sdb gula pasir
Kicap secukupnya (sampai tenggelam cili padi)
1 ulas bawang putih
***Masukkan semua dlm blender, kisar halus
***Sesuai di jadikan bahan pencicah utk bergedel, pisang goreng, ubi goreng, keladi goreng, tempe goreng, utk soto dsbgnya ikut kretiviti anda

SELAMAT MENCUBA!!!



No comments: