Tuesday, July 3, 2012

FarmVille; Tomatoes- 1st harvest

4 biji tomato dalam gambar kat atas adalah tomato perrtama yg saya harvest. Itu pun dah hadam jadi T*** dah..lama dah tu dekat sebulan dah kot..punyala lama x update blog kan..hehehehe
Kalau tengok cara size dia macam tomato ceri...tapi oklah buat pasta ka goreng sayur ka cantekk jugak kan... tapi yg 4 biji ni saya tumbuk ngan sambal belacan...2 biji lagi kunyah begitu saja...tomato yg ditanam sendiri di tepi rumah tanpa semburan racun serangga, tanpa enzim2 pembesaran buah, pastinya lebih sihat kan..tapi sekarang saya biarkan je pokok tu utk mati..buah ada banyak lagi kat pokok saya biarkan utk dia masak...Actually saya masih boleh dapat hasil lagi tapi saya dah tak terjaga sebab sangat2 bz lately ni, tak sempat nak keluar rumah membelek pokok2, tomato ni terkena serangan hama...masa sebelum bz sangat tu setiap pagi dan petang saya akan membelek membuat hama2 tu, tapi dah 3-4 minggu bz jumlah hama tu dah tak terlarat saya nak buang...sbb kekangan masa sudahnya daun2 byk yg dah mati,,,bunga2 tomato ni dah pun kena sedut cecairnya..so saya biarkan dia mengering nanti saya tanam benih baru lagi...

Sekarang saya tak sabar nak tunggu lemon saya membesar dan masak...saya tak sabar nak ambil gambar..sekarang saya tahan diri saya utk snap pic my tiny lemon takut nnt tumbesarannya terbantut..saya tak mau ganggu emosinya...saya tahan..saya sabar...saya cuma bersembang dgn pokok2 tu..harapnya lebih banyak buat yg terbit..coz I really love lemons........

No comments: