Friday, April 19, 2013

Food blogger kembali ke pangkal jalan

Assalamualaikum salam jumaat semua yg menatap blog saya ni,

As the title suggest...I would love to become food blogger again.. seronoknya....eh..eh..ape hal lah yang nak seronok lebih2 ni? mana taknya after so long, rasanya dekat setahun dua dah mcm x de masa nak ambil gambar masak2 ni tau........malas pun ye..hik hik hik.....so kali ni mcm nak buat comeback lah.

So buat permulaannya nak tayang gambar dinner semalam lah...tapi gambornye x la lawa mana pun...alaaa masak GULAI IKAN je pun...bagi org Kedah gulai tu maksudnya KARI.


Gulai ikan saya tak pekat..saya tak suka gulai ikan yg pekat dan seharusnya masam2 sikit..baru kick...owh lagi satu kalau nak masak kari ikan..penggunaan halba campur ni sangat penting utk memberi aroma kari ikan yg sebenar..kalau tak mmg tak ori la kari ikan tu u olls...

Apa? tak tau ghupe halba campur? Jangan runsing dan jangan bimbang..kalau tak tau maka sama2 la kita belajar ye dak...ni hah gambornye seperti di bawah ni: saya shoot direct dari botol..halba campur ni consists of biji sawi, jintan putih, jintan manis dan halba...dah ada jual siap peket kat kedai dan pasaraya2 besar atau di pasar2 basah seluruh malaysia atau di asian market kalau korang kat overseas.

Tapi kawan saya cakap banyak biji sawi buat gulai tak sedap...kena banyak jintan and halba..apa boleh buat saya beli yg siap2 peket dah..so belasah je lah.

Anyway kalau sesiapa yg berminat dgn resepi gulai saya ni sila la copy paste resepi kat bawah ni.. tapi perlu di ingat saya ni bukan jenis teliti sampai garam pun di sukat...saya bukan begitu..masak ni ikut rasa hati kita sebenarnya..kalau kita ikhlas insyaAllah air tangan kita mesti sebab..kalau terlalu berhati2 pun x sedap jugak..so just take note bahan2 nanti korang agak2 la dengan size family dan adjust rasa ikut lidah masing2 ok...yg penting air tangan tu hah..(eh jgn perah tangan pulak ye...:))...nak lagi sedap selawat dan zikir ketika masak...semoga keluarga sering teringat2 masakan kita..pegi jauh mana pun balik cari kita jugak kan..

Eh melalut bonar dah ni hah...

Bahan2:

5 ulas bawang merah (seulas tu di hiris yang lain2 di tumbuk)
3 ulas bwg putih (seulas di hiris, yang lain2 di tumbuk sekali dgn bawang merah)
agak2 sesudu teh halba campur (kalau tak kenal gambarnya kat atas tadi)
setangkai daun kari
3sd besar serbuk kari ikan (saya guna BABA's)- di bancuh dgn air utk jadikan pes dan gaul sekali dgn bawang yg di tumbuk tadi

sedikit minyak untuk menumis

1 ekor ikan nyok2 yg di potong 3 (boleh je guna bawal hitam, ikan kembung, ikan merah, tenggiri atau apa2 yg anda suka tapi selalunya saya guna ikan yg saya tulis ni lah...dapat yg fresh lagi la sedapnya)

air asam jawa (saya guna asam jawa extra ADABI tak payah nak bancuh lagi; cepat)
santan secukupnya
Garam secukup rasa.
Bendi atau tomato

Cara2:
*** Yang paling penting untuk masak gulai/ kari ni rempahnya mesti cukup masak, kena pecah minyak dulu barulah masukkan santan kalau tersilap timing mmg gulai anda tak jadi...boleh nampak kaler kuahnya pucat dan rasa rempah tak masak tu...memang tension lah kalau kena gini.

1. Tumis bawang yg di hiris tadi together dengan halba campur dan daun kari..bagi lah bawang tu wangi dulu kacau ye..takut bawang hangit..nanti dah tak sedap.

2. Masukkan rempah kari dan tumis lagi sehingga pecah minyak yakni bila nampak minyak tu dah timbul di permukaan, then masukkan santan pekat.

3. Biarkan mendidih, sambil tu masukkan air asam jawa dan garam...dah mendidih tu masukkan ikan... kuah tu pekat tambah secawan air...then kalau pekat lagi tambah dalam setengah cawan air lagi..masa ni dah kena rasa la..mesti ada masam dan masin tu secukup rasa..korang penah experience makan kari kat kedai kan..so agak2 la rasa dia ye...hehehhee 

4. Bila kuah mendidih masukkan bendi dan biarkan seketika. Agak2 bendi tu dah lembut sikit boleh la tutup api dan hidang.

Gulai ikan ni mmg sedap kalau di padankan dengan ikan kembung goreng dan sambal belacan bertomato ni..sambal belacan ni faveret sepupu saya..tiap kali datang rumah mesti dia suruh buat sambal belacan cenggini.

Bahan2

2 batang cili merah
8-10 biji cili padi kampung yg merah
1/2 biji tomato- di hiris
sedikit belacan (dlm seinci)
sedikit garam secukup rasa

Tumbuk cili, belacan dan garam hingga lumat. Then masukkan tomato hiris dan lenyekkan sebati...tak perlu letak asam limau lagi tau..ok..dah boleh serve.

SELAMAT MENCUBA!!!

2 comments:

Kniedaz said...

Seronok tengok gambar makanan...hehe...saya suka gulai ikan utara stail n mamak stail...ada umph!

che zaid said...

Kniedaz...boleh le try..saya suka gulai yg x berapa pekat, masam sikit..mmg style mak saya buat..now suami yg jawa ni pun dah suka dah..and anak sulung saya pun dah faveret dgn gulai ni..alhamdulillah...