Tuesday, June 18, 2013

Biskut Cocoa Crunch Crispy

Sedar tak sedar dah nak jengah bulan Ramadhan dah...harapnya tahun ni masih mampu kot utk puasa penuh...harapnya lah......setiap kali datang Ramadhan saya akan buat azam baru..azam nak jadi baik, nak khatam Quran, nak kurangkan beli makanan kat Bazar Ramadhan, nak terawih dan itu dan nak ini.......macam2 tapi selalunya ada je lah azam yg x tercapai..... kali ni insyaAllah saya ulang balik azam seperti tahun2 lepas.....sampai saya berjaya mencapainya..AMIN

Anyway, sebagai seorang baker tetap kali ni saya ambil tempahan biskut dan kek lapis..tahun2 sebelum ni cuma kek lapis je..tapi saya rasa saya kena kuatkan semangat dan buat jugak......hehehe.

So, hari ni saya nak share la resepi biskut ni..saya cuba resepi dari Kak Wan dari http://citarasawan.blogspot.com Cookies ni saya rasa dah..sedap..ranggup dan mesti jadi serbuan anak2. Saya yg dah besar ni pun suka..apatah lagi budak2 kan...so meh semak resepi. Kalau malas nak buat boleh je order kat SWEETREATSETC


Bahan2 nya:

250g mentega
180g gula perang
2bj kuning telur
300g tpg gandum
30g tpg jagung
1/4sdt baking powder
1/4sdt soda bikarbonat
100g cocoa crunch- di kisar
50g choc chips
Cocoa crunch sebagai hiasan

Cara2:

1. Putar mentega dan gula perang hingga sebati (tak perlu berkrim), then masukkan kuning telur satu persatu.
2. Ayak tpg gandum, tpg jagung, baking powder dan soda bikarbonat, masukkan ke dalam adunan mentega tadi bersama2 serbuk cocoa crunch dna choc chips...uli sebati.
3. buat bulat2 dan hias dgn cocoa crunch. Bakar dlm preheated oven suhu 180deg C selama lebih kurang 20~ 25 min (bergantung pada oven masing2)

No comments: