Tuesday, October 22, 2013

Salted Caramel Pop Corn

JOM buat Pop Corn.

Anak2 dah berapa lama dah dok merengek buat pop corn. Saya belum pernah try buat sendiri walaupun secara theory nya saya tau nak buat. Sebelum ni maid sementara saya buat pop corn ni boleh di katakan seminggu 2-3 kali. So, malam tadi saya buatlah sebab saya free sikit minggu ni so apa2 yg anak2 nak makan saya buat lah..sbb nanti dah busy dgn baking tak boleh nak entertain kehendak diorang.

Santap mata dulu ye.



Bahan2:

Sepeket bertih jagung (saya beli kat Giant sepeket dalam RM3.00++ bergantung pada kuantiti)
Minyak jagung (Nak guna minyak masak pun boleh)
Periuk

Cara2:
1. Masukkan bertih jagung (sikit je tau, agak2 penuh rata kat dasar periuk tu, jgn banyak2 nnt bila dia pop penuh periuk tu)
2. Masukkan corn oil tu sampai cover bertih jagung tu.
3. Panaskan periuk tu dan tunggu sampai u olls dengar corn kernels tu pop...macam bunyi mercun POP dlm periuk. Dah habis popping boleh padam api dah buka penutup...VOILA...dh siap pop corn kita.
4. Tapi masa ni its still xde rasa..tawar je..
So, up to u nak cover dgn apa....melted choc/ melted butter/ caramel/ salted caramel...

Kalau nak cover dgn choc, double boiled the choc sampai cair masukkan salted butter sikit then tuang dlm bekas yg besar and toss popcorn dalam tu..kacau supaya rata.

Nak senang melt butter dalam kuali (api kena slow tau, butter cepat hangit, dah cair padam api) then dah cair masukkan popcorn, gaul sebati.

Lagi haru tapi BEST, buat caramel- saya guna 7sdb gula pasir. Masak atas api sampai dia agak perang...campur air sikit demi sedikit (air tak perlu banyak) dan kacau sampai dia betul2 perang, masukkan thickened cream sikit (dlm 1 sdt, kacau sampai warna berubah dan sebati, kemudian masukkan 1sdb butter, dah larut butter tu padam api dan masukkan popcorn~ emm yg ni mmg rasa macam makan popcorn kat GSC but less sweet ( kalau suka manis lagi tambah lebih gula masa buat gula perang tu) kalau nak buat salted caramel just percikkan sea salt kat caramel tu sebelum masukkan pop corn.

CUBALAH mesti anak2 dan suami semua teruja...




No comments: