Monday, November 14, 2011

Pokok Jagung Offie

Gambar kat atas ni bukan sekadar hiasan ye cik2, tuan2 dan puan2 sekalian..Gambar di atas ni saya snap pagi tadi menggunakan handphone saya.....ini pokok jagung atau sweetcorn. Benihnya di semai oleh Offie. Semalam tak nampak lagi bulu2 jagung tu pagi tadi masa tgh mencangkul rumput saya terperasan ehh...dah nak keluar buah..Syoknya..syoknya...Saya panggil Offie yg baru bangun tido suruh tgk..

"Ehh jagung Offie..Jagung Offie.."
Kami pakat2 la teruja..hehehhe..x sabar nak petik hasilnya..tapi cuma dpt 5 pokok dari sepeket yg di semai..Masa hari tu ada 6 benih yg tumbuh tapi masa saya transfer ke tanah agaknya benih yg ke- 6 tu terlalu kecik kot utk di transferkan so KIOK sebelum sempat besar. Syukur la dapat jugak 5 batang ni hah..every 2 weeks saya membajainya dgn penuh kasih sayang dgn menggunakan "SHEEP DUNK"...hikhihkihk..taik kambing daaa..organic la sikit kan...hopefully dapatla kami merasa jagung yg betul2 manis...hmmmmmm x sabarnyer la...sure bangga di rasa si kenit tu bila suruh dia harvest jagung dia ni nanti..Pas2 mula la nak gaduh ngan kakak dia "KAKAK TOKLEH...NI OFFIE PUNYE..."  haih...kadang2 kesian kat kakak...biasa la adik...adik tu mestila anggap kakak dia rival kan..so apa2 hal nak menang dia ja la....puaih dah dok kena marah pasal benda ni tapi hari2 mesti gaduh jugak...tension mak!!!

Masa proses semaian dulu Iffah incharge utk pokok terung..whilst Offie pokok jagung..malangnya dalam aku dok "pedo" menjaga benih, dalam dok suruh depa siram sikit2..dapat kt bibik aku nahhhh di siramnya pakai getah ayaq..pokok baru nampak daun secoet..hmm mampuih la jawapnya..kesian kakak...pokok dia mati..next dia nak tanam cauliflower pulak..dah mak dia kena la survey cara2 menanam cauliflower pulak lepas nih...benih dah beli dah ni...tsk..tsk..tsk.. tapi tak pa la janji depa happy, lepaih ni rasa macam nak buat vege plot la pulak tapi huk ..huk..huk..tempat sempit la sgt...

No comments: