Monday, September 22, 2014

Dah kembali dengan resepi terbaru... Ayam Masak Hijau

Assalamualaikum semua.........lama saya tak update kat sini...sejak semalam dok teringat blog yg dah jarang saya attend. Rasa macam dah bersemangat semula nak masukkan entry2 terbaru. Rasa macam hidup ni kembali meriah. Sudi2 kanlah membaca dan mengomen kat sini ye.

So, setelah sekian lama saya nak masukkan resepi Ayam Masak Hijau. Satu kelainan tapi saya sukaaa...saya sukaa...saya sukaaa!!!

Dapat inspirasi dari blog Kak Azlita Aziz, owner glam yg serba boleh tapi saya buat lain sikit. Ayam Masak Hijau saya ni macam style Ayam Masak Merah tapi kalernya hijau. Cemana tu ekkk....


Bahan- bahan:

Ayam yang dah di potong..saya buat dalam 10 ketul je, mestilah di bersihkan
dilumur garam dan kunyit dan goreng (jangan terlalu garing)

Kulit kayu manis
Bunga cengkih
Bunga lawang

***
3 labu bawang besar (size sederhana besar)
4 ulas bawang putih
5-7 bj cili besar hijau
5 biji cili api (kalau suka lagi pedas boleh tambah lagi)
2 inci halia
***Blend bahan2 di atas sehingga halus****

1 btg serai - di titik
Santan/ susu cair
Garam, gula dan asam jawa secukup rasa.

Cara2:

1. Tumis bunga cengkih, bunga lawang dan kulit kayu manis, kemudian masukkan bahan2 yg di blend tadi....bila cili dah masak masukkan garam, gula dan air asam jawa secukup rata...kalau suka nak tambah kiub ayam boleh di tambah jugak....masukkan serai yg di titik tadi.
2. Bila cili dah garing masukkan santan/ susu cair...masa ni kena agak2 untuk dapatkan tahap kepekatan yg anda suka... dah mendidih masukkan ayam yg dah di goreng tadi...golekkan ke dalam kuah then bila dah cukup rasa dia..tutup api dan hidang...


*****SELAMAT MENCUBA*****

No comments: